Wakker worden met dierengeluiden en vuurvliegjes! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Amy - WaarBenJij.nu Wakker worden met dierengeluiden en vuurvliegjes! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Amy - WaarBenJij.nu

Wakker worden met dierengeluiden en vuurvliegjes!

Blijf op de hoogte en volg Amy

30 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,
Nog een weekje en dan komen pap en mam, ahh gek idee, maar super leuk. De tijd gaat echt snel!

Vorig week vrijdag hebben we onze eerste trip geboekt: zaterdag Brownsberg en afsluiten op zondag op Ston island. Wat een geweldige trip was dat. Op Brownsberg hebben we een wandeling door de jungle gemaakt. Onderweg vertelde onze gids een beetje over de bomen, planten en dieren. Zo stopten we op een gegeven moment bij een hol waar we de mededeling kregen dat hier de gevaarlijkste slang van Surinamen wel eens kon wonen: de Bushmaster (Boesjmaster, haha). De bushmaster was gelukkig niet thuis. Onderweg hebben we vogels, spinnen, kikkers en apen gezien, om te eindigen bij de Irene waterval. Een vrij kleine waterval, maar wat was het heerlijk om na de, heuvel op heuvel af wandeling, onder de waterval te gaan staan. Toen ik de rotsen van de waterval opklom heb ik helemaal niet aan enge dieren gedacht, tot ik een (dode) slang in het water zag liggen. Ieehhh zou de Bushmaster dan hier geëindigd zijn?
Na Brownsberg gingen we naar Ston island, een stuwmeer waarvoor de Surinamers een stuk jungle ter grootte van Utrecht onderwater hebben gezet. wat was dit mooi en bizar tegelijk. Je ziet dus alleen maar water met daarbovenuit dode boomstammen (zie foto's). Tegen de avond hebben we onze hangmat opgehangen onder het afdak van ons huis en hebben we een kampvuurtje gemaakt op het 'strand'. Samen met de andere twee meiden en de gids hebben we het erg gezellig gehad.
Toen het tijd was om te slapen hebben we eerst discussie gevoerd wie de meeste plek had in onze hangmat. Het is een tweepersoons, die niet echt tweepersoons lijkt als je er met zijn twee in ligt. Na deze discussie hebben we het nog even gehad over welke dieren onder ons aan het ritselen zouden zijn, om vervolgens toch lekker in slaap te vallen. Ik ben een paar keer nog wakker geweest, heb vuurvliegjes gezien, apen horen brullen en vooral veel geritsel. Ik heb genoten! Rond 8 uur zijn we opgestaan om te gaan zwemmen in het meer, niemand te zien en alleen dierengeluiden om me heen. Aaahh zo mooi!

Omdat Brownsberg en Ston Island zo goed waren bevallen hebben we gisteren maar weer een tripje gemaakt. Deze keer hebben we een wandeling gemaakt bij de Stuwdam en hebben we lekker gezwommen in de Suriname rivier.

Wat feitjes over Suriname zijn misschien ook wel leuk:
- Suriname telt 3 soorten roofvogels: de rode, witte en zwarte.
- 3 soorten klei: rood, wit en grijs. Haha!
- Er komt alleen koud water uit de kraan, dus ook douchen gebeurd met koud water. (Is best lekker als je eenmaal door bent).
- Voor 1,25 SRD mag je met de bus mee tot de eindhalte (dit is omgerekend €0,28,-)
- Wanneer leerkrachten studiedag hebben komen de kinderen gewoon naar school, deze worden dan opgevangen door onervaren krachten. Ook wanneer er een juf ziek is zal er geen professionele vervanger worden geregeld.
- Het verkeer rijdt links en ongeveer op iedere hoek staat een stopbord.
- De wegen in België zijn zo slecht nog niet op sommige wegen hier rammel je bijna van je fiets zo slecht zijn ze hier. Ook zijn in het binnenland niet alle wegen geasfalteerd.
- Er rijden geen treinen meer in Suriname.
- Er ligt nog goud in de grond!
- Gehandicaptenzorg hoort hier alle zorg te regelen voor kinderen (!) met een verstandelijke beperking en is geen samenwerkingsverband met bijvoorbeeld jeugdzorg waardoor kinderen gewoon thuis blijven wonen ook al krijgen ze geen goede zorg of worden ze mishandeld.
- Voor mensen men een verstandelijke beperking is er na hun 18de niets meer geregeld. Voor hen eindigt dan de opvang en kunnen ze met een beetje geluk rekenen op de zorg van hun ouders. Zo zijn hier geen tehuizen waar deze mensen terecht kunnen. Met een beetje geluk lukt het de Huber stichting om het eerste thuis voor voor deze doelgroep op te richten.

  • 31 Maart 2014 - 04:15

    Cheek:

    Ummmm waarom heeft mevrouw nog geen goud gevonden? Mooi huwelijkscadeau zou ik zeggen. En je bent toch wel op de hoogte van het feit dat je een slang vast hebt he? Ik zie een patroon en liefde voor slangen hier aangezien je in Kl ook een slang vast had....misschien voor je volgende verjaardag? Reis maar lekker, dat maakt elke stage 10000x beter! Xxxxx

  • 31 Maart 2014 - 16:48

    Mama:

    Ben blij dat je het zo fijn hebt en veel onderneemt geniet ervan . Wij zijn ons aan het verheugen om je te zien .Dikke kus Mama

  • 31 Maart 2014 - 21:46

    Sanne :

    Inderdaad Kelly! Amy ga dat goud eens zoeken.

    De foto's van jullie trip zien er erg leuk uit. Zo een hangmat lijkt me heerlijk.
    Behalve dat je met 2 personen erin moet.

  • 02 April 2014 - 21:12

    Dennis:

    Hè bushmaster! Als je toch goud gaat zoeken houd ik me ook aanbevolen ;) hoe gaat pap dat eigenlijk met de loopband doen?! In het koffer meenemen?? ;)
    Succes,gr

  • 03 April 2014 - 00:17

    Amy:

    Hahaa materialisten! Nee Dennis, die loopband komt niet mee, geloof dat pap daar nog meer mee pronkt dan met mam. Die gaat nog eens voor ruzies zorgen in een goed huwelijk ;)
    Nog 2 dagen!

    Kelly: die slangen zijn echt alleen voor de foto, er zaten ook echte helden foto's tussen, had hem bijna weggegooid toen hij zich omdraaide en naar me keek.

    Sanne: toen ik erin lag heb ik nog aan je gedacht, wat een hel was dat geweest als ik hem met jou had moeten delen. Geloof dat je me eruit geslingerd had bij 1 van je salto's!

    Kuss

  • 06 April 2014 - 02:27

    Amy:

    Pap en mam hebben de reis tot nu toe overleefd! Laat die muggen maar komen!

  • 07 April 2014 - 09:34

    Magda En Har:

    Zo te horen zijn pap en mam goed aangekomen, veel plezier daar allemaal.
    Magda en Har

  • 09 April 2014 - 04:21

    Ria Trinkle:

    Je bent je echt aan het amuzeren.... fijn. Ben blij dat je uit je box gestapt bent en besloten hebt om die reis te maken. Er is zoveel te zien. En de ervaring hoe andere mensen leven en hoe fortunate wij zij met ons leven.... Geef mam and pap een hug. Amuzeer je.
    Love,
    Ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amy

Voor mijn opleiding Pedagogiek ga ik 5 maanden stage lopen in Paramaribo, Suriname. Aangezien ik geen Facebook heb ( =D), zal ik jullie via waarbenjij een beetje op de hoogte proberen te houden van mijn leventje aan de andere kant van de wereld.

Actief sinds 07 Feb. 2014
Verslag gelezen: 631
Totaal aantal bezoekers 8425

Voorgaande reizen:

15 Februari 2014 - 05 Juli 2014

Suriname

Landen bezocht: