Eerste maand Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Amy - WaarBenJij.nu Eerste maand Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Amy - WaarBenJij.nu

Eerste maand Suriname

Blijf op de hoogte en volg Amy

15 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo Nederland!

Heb ik jullie goed weer gestuurd, of heb ik jullie goed weer gestuurd? ;)
Mijn eerste maand Suriname zit er vandaag dan officieel op. Aan de ene kant is deze voorbij gevlogen, maar aan de andere kant ook weer niet. Ik maak echt heel veel mee hier, maar mis het vertrouwde Nederland ook wel soms.

Om te beginnen met stage:
Ik begin mijn draai hier wel te vinden. Weet wat beter wat de kinderen leuk vinden om te doen en wanneer ik moet ingrijpen om blauwe plekken (bij mezelf) te voorkomen. In de twee weken dat ik nu niet geschreven heb zijn er wel wat gebeurtenissen voorbij gekomen die ik niet snel zal vergeten. Zo hadden begin maart, de leerkrachten van de school een driedaagse cursus. In Nederland is het dan vrij normaal dat de kinderen dan een dag vrij krijgen, hier kwamen de kinderen wel gewoon naar school. Om 9 uur werd ik door de hoofdzuster geroepen, of ik even mee wilde lopen en het kindje waar ik op dat moment mee speelde mee wou nemen. We liepen naar een klaslokaal waar ik de mededeling kreeg: Amy, vandaag ben jij lerares. Euhm wat zegt u? Wat moet ik dan doen? Komen er zometeen nog meer kinderen? Wat kunnen ze wel/niet. Lichtelijke paniek dus. De hoofdzuster beantwoorde deze riedel vragen met: Jajaa, ik breng zo nog drie kinderen en er is toch genoeg materiaal in deze ruimte? Kijk maar wat je doet. Nou, oké dan zie ik u straks weer. Ik had uiteindelijk 2 kindjes in de klas waar ik nog niet eens de naam van wist, 1 meisje met echolalie, waardoor ik mijn eigen woorden uiteindelijk nog eens 3x moest aanhoren en 1 jongetje met spasme. Heftig hoor!! Maar we hebben het alle 5 overleefd.
De volgende gebeurtenis is er ook wel één die niet voor herhaling vatbaar is. Afgelopen woensdag waren twee jongetjes van de school erg aan het klieren. Ik besloot ze af te leiden door met ze te gaan fietsen met de bakfiets. Dit werkte goed, ze hadden plezier en het klieren hield op. Na 5 rondjes had ik het op die bakfiets, in de warme zon, wel gezien en vertelde ze dat ik nog 1 rondje zou fietsen en we dan de fiets gingen opruimen. Het rondje was klaar en samen begonnen we de weg terug naar waar we de fiets gepakt hadden. De jongens duwden en ik liep naast hen. Net op het moment dat we langs de auto van de directrice liepen begonnen de jongetjes te rennen met als resultaat: een deuk en een kras. Fml! Niet het leukste nieuwtje dat je moet gaan vertellen. Waarom kunnen deze kinderen nou niet gewoon praten :(, dan hadden zij het de directrice kunnen vertellen. Gelukkig reageerde ze vrij rustig en zijn beschuldigingen mij bespaard gebleven.
Verder is het wel rustig geweest op stage. Heb ik een dag meegelopen met en lerares van de school, om er zo achter te komen dat mijn dagje als lerares niet eens zo heel slecht was gegaan. Zijn we weer gaan zwemmen en hebben we de verjaardag van Simone gevierd. De kinderen kregen allemaal een stuk taart en deze leek hen goed te smaken (hele gezichten en handen onder de slagroom).

Na stage hebben we ook nog het 1 en ander gedaan, ik heb geen zin om er een mooi verhaal van te maken dus even ik het kort:
- Verjaardag van Simone gevierd met een etentje en spelletje 30 seconds. Dit was erg gezellig.
- Hebben we eindelijk onze hangmat opgehangen. Heerlijk!
- Zijn we naar overbridge geweest, een stukje jungle aan de Surinaamse rivier waar je kunt zwemmen als het niet regent.. Het regende
- Hebben we met en zonder fiets toerist gespeeld in het centrum.
- Ongenodigde gasten verwijderd uit huis: een reuzen spin ( niks aan overdreven, een sprinkhaan, salamander en kakkerlak. Kelly ik mis je, waar ben je als ik je nodig heb?!
- Zijn we op stap geweest. Wat kunnen ze hier dansen en 'dansen' met elkaar.
- Hoeven we de komende 3 maanden geen geld meer te betalen bij de vreemdelingendienst omdat het zolang duurt voor onze machtiging van kort verblijf wordt goedgekeurd. Pffhh voor al het geld dat ik er al aan uitgegeven heb, had ik een mooie vakantie gehad.

Vandaag gaan we een outfit scoren voor het Phagwa festival. Een festival van de hindoestanen waarbij er met poederverf wordt gegooid en iedereen zou dansen. Er komen in ieder geval genoeg dj's naar de stad.

Pap ik hoop dat je een gezellig feest hebt vanavond. Mochten jullie mij missen, dan wil ik best wel even via skype aan tafel zitten.

Xx

  • 16 Maart 2014 - 03:45

    Cheek:

    Ik ben blij dat je me mist om mijn super insecten skills haha. Leuk verhaal Eem..hoor je sarcasme volop in de "het regende" stukje! En ach deukje hier deukje daar het is nu eenmaal een stage, leer je allemaal van:p Liefdeeeeee

  • 16 Maart 2014 - 10:47

    Magda En Har:

    Hallo Amy,
    Fijn te horen dat het je goed afgaat op wat ongedierte en deukjes na. Over 3 weken krijg je al bezoek van pap en mam, moet je wel kijken of pap ergens kan trainen, heeft zich een loopband gekocht die amper in de serre past. Doe je best en veel plezier.
    Magda en Har.

  • 16 Maart 2014 - 12:21

    Amy:

    Haha die pap, ik kan hem een verlengsnoer en ventilator geven, kan hij rondjes over t terrein rennen. T hoeft niet altijd luxe te zijn, mag hij t op zn Surinaams proberen. Of gewoon lekker vakantie nemen en naar t zwembad gaan ;).

  • 16 Maart 2014 - 21:38

    Mama:

    Hoop dat het een kleurrijk ervaring was dat feest laat ons de foto's zien . Nu papa de loopband heeft was het wat eng in de serre maar toch gezellig . zeg hoe is het met de mango ? have fun dikke kus Mama

  • 17 Maart 2014 - 23:52

    Sanne:

    Yeaaah weer een verhaal!

    Die spin zag er op de foto ook echt enorm uit moet ik zeggen.
    Of heb je de foto zo genomen dat die nog eens extra groot overkwam.

    Wat heb je je voor een outfit uitgekozen?

    Liefs xx

  • 19 Maart 2014 - 01:25

    Amy:

    Haha mooi Nederlands mam ;). Gelukkig hebben jullie toch nog iedereen een plekje kunnen geven. Je vroeg naar foto's, dus bij deze!
    Nee Sanne, niks aan gefraudeerd, in t echt was hij zelfs nog groter. Op de foto zit hij nog een beetje opgepropt. Toen hij zich veilig waande stond hij lekker met z'n pootjes gespreid.

    Xx

  • 20 Maart 2014 - 22:21

    Dennis:

    Hè amy, nog spinnen aan het vangen? Hoe gaat het verder, nog gaan fietsen ;)
    Veel succes
    Liefs dennis Joyce Luuk en bas!!!

  • 29 Maart 2014 - 21:03

    Jan En Joke:

    Hoi Amy,

    Leuk om je verslag te lezen.
    Je hebt er nu al 6 weken opzitten. Geniet er nog van want voordat je het weet is deze stage voorbij.
    En wat betreft de kakkerlakken, sprinkhanen en spinnen: koop een vliegenmepper. Hebben ze die daar niet, laat je ouders er dan maar eentje meenemen.

    Groeten,
    Jan en Joke.

  • 30 Maart 2014 - 20:02

    Amy :

    Haha Dennis, nee geen spinnen meer gevangen. Volgens mij hebben ze begrepen dat ze buiten moeten blijven (laten we het hopen).
    En Jan en Joke, vliegenmeppers genoeg hier in de winkel, maar ik moet wel erg hard slaan om deze formaten dood te krijgen. Ik hou het toch maar op de diervriendelijke manier.

    Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amy

Voor mijn opleiding Pedagogiek ga ik 5 maanden stage lopen in Paramaribo, Suriname. Aangezien ik geen Facebook heb ( =D), zal ik jullie via waarbenjij een beetje op de hoogte proberen te houden van mijn leventje aan de andere kant van de wereld.

Actief sinds 07 Feb. 2014
Verslag gelezen: 537
Totaal aantal bezoekers 8459

Voorgaande reizen:

15 Februari 2014 - 05 Juli 2014

Suriname

Landen bezocht: