Nog maar 5 weken - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Amy - WaarBenJij.nu Nog maar 5 weken - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Amy - WaarBenJij.nu

Nog maar 5 weken

Blijf op de hoogte en volg Amy

28 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal, er hebben weer wat weken tussen gezeten maar dan hier mijn update!

Op 1 mei was er in Suriname een nationale vrije dag waarop de kinderen waren uitgenodigd als eregast bij de Telesur trimloop. Geen vrije dag voor ons dus, maar lekker feesten met de kinderen. Wat was het leuk om de kinderen te zien stralen van alle spullen, aandacht en enorme hoeveelheid eten/snoep dat ze kregen. De dag begon met het ophalen van de kinderen. Zij wonen vrij ver uit elkaar en doordat 20 straten in 1 wijk dezelfde straatnaam hadden, zijn we zo'n 2 uur onderweg geweest om 8 kinderen op te halen (overigens wel interessant om te zien hoe de kinderen wonen). Echt net op tijd kwamen we aan bij het onafhankelijkheidplein om de lopers te zien starten. Na de start werden we naar een tent geleidt waar de kinderen aan een tafel konden gaan zitten. Hier kregen ze allemaal lekkers. Poehh wat kunnen deze kinderen snoepen. Ze kregen: popcorn, ijs, suikerspinnen, soesjes en kroketten''. Alles binnen een tijdsbestek van 1,5 uur. Ik sta er nog van te kijken dat niemand heeft overgegeven!
Na al het lekkers, de glittertatoeages en het schminken konden de kinderen gebruik maken van het springkussen en/of de dansvloer. Telesur had alles erg goed geregeld! Na mijn Hollandse dansje met de kinderen was het feest na zo'n 4uur weer voorbij en brachten we de kinderen met een rugzak vol (inhoud: een bak bami, een bakje fruit, een bal, een bidon en een flesje drinken) weer naar huis.

3 mei was het dan EINDELIJK zover en kon ik Ton ophalen van het vliegveld. Wat kan een dag lang duren als je je ergens op verheugd en je verder niets beters te doen hebt dan wachten. Na een uurtje wachten op het vliegveld kon ik hem dan eindelijk weer knuffelen en kon onze eerste 'vakantie' samen beginnen. De eerste 2 dagen heb ik hem Paramaribo laten zien. Simone was met Robin en Tim op trip, maar toen zij terug waren zijn we met zijn allen naar Galibi geweest. Hier hebben we de Green sea turtle (soepschildpad) eieren zien leggen. Wat kan een schildpad groot zijn en wat moet zo'n vrouwtje zich een moeite doen om: ten eerste zich over het land te verplaatsten, dan een gat te graven, die ±100 eieren erin te leggen om ze vervolgens weer te begraven! Erg indrukwekkend.
In totaal is Ton 7 dagen dagen hier geweest en ik had deze dagen ook wel echt nodig om weer met nieuwe energie mijn laatste 7 weken in te gaan. Dankje! =)

Op het moment is het nog maar 5 weken en deze vliegen echt voorbij. Ik ben toch maar eens begonnen aan mijn schoolopdrachten die uiteindelijk toch wat meer tijd van me vragen dan ik voorheen ingeschat had en afgelopen donderdag zijn we met de kinderen naar de Paramaribo ZOO geweest. Ik heb weinig dieren gezien, maar gewerkt voor misschien wel 3 man. De rest van de dag ben ik dan ook niets meer waard geweest en heb ik alleen maar op de bank gelegen.

Ik heb vast heel veel niet verteld, maar dan moeten jullie me in Nederland maar verder uithoren.

Dikke kus en tot snel!
(krijg ik deze keer wat meer dan 2 reacties? Voelt een beetje alsof ik tegen de lucht aan 't lullen ben =) )

Nog wat feitjes:
- Op de snelweg is een maximum snelheid van 80km/u toegestaan. Hou je je hier niet aan dan heb je net als in Nederland de kans dat je geflitst wordt.
- Politiemannen pakken hun boedeltje weer in wanneer het regent. Bij regen wordt dus niet geflitst. Goo regentijd!
- De grote regentijd duurt van begin april tot half augustus.
- April en begin mei zijn juist erg droog geweest. Afgelopen 2 dagen hadden we wel veel regen
- Door deze regen is ons douchewater nog kouder dan het al was.
- Kinderen, hoe klein ze ook zijn, mag je hier niet op de tafel laten zitten. Ook niet als ze huilen? of als ze zich pijn gedaan hebben, of als het een buitentafel? NEE! -.-


  • 28 Mei 2014 - 22:34

    Mama:

    Zie dat je veel my de kinderen gedaan hebt en dat je dat ondanks veel werk toch leuk hebt gevonden . Nou heb nachtdienst dus ga zo werken . Ben je eraan toe om naar huis te komen . Denk wel dat het afsxcheid nemen van de kinderen moeilijk zal zijn . Kus Mama

  • 29 Mei 2014 - 10:12

    Magda En Har:

    Leuk om weer wat van je te lezen. Geloof dat het met kinderen werken je wel goed afgaat.
    Inderdaad nog maar 5 weken en dan ben je weer in Susteren, nou dan we elkaar wel weer.
    Groetjes,
    Magda en Har.

  • 29 Mei 2014 - 18:14

    Kel:

    He wou 3 berichtjes plaatsen om dan te zeggen "tadaaaaa hier heb je er al 3"....dit idee is dus verpest maar vooruit dan maar. Voor je het weet ben je weer thuis dus geniet van je laatste weken (minus het schoolwerk, klinkt niet zo aantrekkelijk). Eddy zegt hoi rijstevlaai. Liefde x

  • 29 Mei 2014 - 20:10

    Amy:

    Sorry Eddy, hier hebben ze ook geen rijstevlaai. 5 juni in susteren mss

  • 04 Juni 2014 - 03:52

    Ria Trinkle:

    Amy, het is fijn om je reisverslag te lezen. Jij en je mam zijn goede schrijvers. Heb veel gelachen over je vakantie met de mam and pap. En that you got lost for twee uren!!!!
    Zoiets kun je niet overdoen! Zal je travel updates missen. Weet dat het een goed ervaring voor je is en dat je blij bent dat je het gedaan hebt. Het leven is zo anders buiten Europa en Amerika. En leven is moeilijker in veel van die ander landen. Je gaat nu naar huis en je zult alles meer waarderen. Jij zult vaak aan de kinderen denken en je afvragen wat zij aan het doen zijn.
    In ieder geval wenste dat ik je in Susteren even kon zien om je welcome home the wensen. Maar juist zoals Kelly helemaal in Kualu Lumpur is, ben ik helemaal in America.....
    Kelly, als je dit leest: Proficiat schat me je ?? verjaardag.
    Hou van jullie, meisjes!

  • 04 Juni 2014 - 22:17

    Romy:

    Geniet nog van je laatste weken, voor je het wet zijn ze weer voorbij en zit je hier ook in het regenseizoen ;)

    Het is raar om zo lang met kinderen e werken die je wellicht nooit meer in je leven gaat tegenkomen. Maar denk eraan: diegene die jij in je hartje hebt gesloten die zullen later ook nog eens aan jou terug denken.


    Amusee! x Romy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amy

Voor mijn opleiding Pedagogiek ga ik 5 maanden stage lopen in Paramaribo, Suriname. Aangezien ik geen Facebook heb ( =D), zal ik jullie via waarbenjij een beetje op de hoogte proberen te houden van mijn leventje aan de andere kant van de wereld.

Actief sinds 07 Feb. 2014
Verslag gelezen: 397
Totaal aantal bezoekers 8440

Voorgaande reizen:

15 Februari 2014 - 05 Juli 2014

Suriname

Landen bezocht: